If Tomrrow Comes (Tracys hämnd) (1986)

Tracys hämnd bygger på en bok av Sidney Sheldon (som skrivit diverse tantsnusk jag vet, men det här är såklart helt annorlunda!) och är en av de filmer som betytt mest för mig under min tonårstid. Jag var knappast ensam om att älska den, vi brukade ofta samlas några tjejkompisar för att ha "Tracy-maraton" (en av oss hade de åtråvärda tv-inspelade videobanden)medan vi åt mängder av glass. I denna enastående tv-film (som visades i två delar) var Madolyn Smith Osborne som Tracy vår stora hjältinna. Tracy blev sviken på det värsta sätt man kan tänka sig av mannen hon var förlovad med plus ditsatt av en massa skurkar. Hon hamnade i kvinnofängelse där hon fick vara med om diverse hemskheter men enligt "don´t get mad-get even"-principen låter hon sig inte knäckas utan hämnas stort på alla som skadat henne och kommer sjufalt tillbaka som den tuffaste, smartaste och snyggaste diamanttjuv man kan tänka sig! Hon blir dessutom en hejare på maskering och identitetsförfalskning och uppträder som bland annat gapig sydstatstjej, indisk skönhet och grevinna. Kan ni förstå att jag älskar den här filmen? Och justdet, en mycket ung Liam Nilson är med som Interpoolutredare.

Kommentera

Publiceras ej