Utställningen "The Air is on fire" bevittnades av mig fredagen den 24 oktober på La Triennale i Milano under mitt korta besök hos min syster.

Det är fascinerande att se vad en person som Lynch kan åstadkomma på stora dukar med hjälp av färg, text och diverse kroppsdelar från knubbiga dockor. Det är mörkt, perverst och stundtals riktigt obehagligt men något annat hade jag knappast väntat mig. Mitt i utställningshallen är en liten mini-biograf placerad. Här är det rullande visning av tio kortfilmer bland andra The Grandmother och The Alpahbet perfekt för mig som missat flera av dessa tidiga verk. Jag sitter hypnotiserad framför duken tills min - inte lika stora Lynch-fan - till syster blir uttråkad och vill dra vidare. Flera av filmerna bygger på upprepning av ljud och bilder så jag kan delvis förstå henne.

Det häftigaste på utställningen måste vara rummet som står i bakre högra hörnet och känns lite som The Red room som förekommer i den andra världen i Twin Peaks och Fire walk with me. Jag hinner smygta några bilder av det innan jag blir stoppad av en ordningsvakt.

Kommentera

Publiceras ej