Bettie Page 22 april 1923 - 11 december 2008



Har alltid gillat femtiotalets pinupkultur. Ordet pin up kommer sig av att Amerikanska soldater under andra världskriget satte upp kort på barackväggarna föreställande skådespelerskor som Bettie Grable, Lana Turner och andra 50-talsskönheter. Men Bettie stack ut. Hon var mörkhårig, kaxig och hade en massa attityd på sina bilder. Med hjälp av fettishattribut som långa operahandskar, piska och svarta nätstrumpor banade hon vägen för burlesk- och bondagescenen som vi kan se efterföljare som Dita Von Teese utöva i sina framträdanden på scen än idag.

En fotograf sade en gång om Page: Hon hade inte någon perfekt kropp, men hon trodde att hon hade det, och det gjorde hela skillnaden på bilderna.

4 kommentarer

Erika

16 Dec 2008 00:14

Åh, det gör jag med!! Vore jag man skulle jag tatuera en pinuppa på bröstet, haha...

Och from nu ska jag ALLTID tro jag har perfekt kropp! För det har jag ju......... ;)

Sanna Tider

16 Dec 2008 16:26

Fasiken... det är ju så man ska tänka!! Jag ÄR perfekt- så det så!! Och så är man bara det... :-)

MissLina

16 Dec 2008 18:46

Det ligger nog väldans mycket i det iaf. Den här bilden på Page var ganksa gullig å diskret jämfört med vad som finns. På en bild har hon nätstrumpor och bar rumpa. Man ser celluliter å allt men ändå är hon snygg å sexig såklart - med den inställningen!

Erika

16 Dec 2008 20:31

Jo men faktiskt. Som alla sexmänniskor säger, oroar du dig över hur du ser ut osv så kan du inte njuta. Det gäller ju överallt!

Så nu jeeeklar brudar :D

Kommentera

Publiceras ej