Jag hör till dem som inte har det så väl förspänt ekonomiskt. Jag hankar mig fram på mitt lilla studielån och inkomsten från mitt extra-knäck. Det fungerar rätt bra. Men när det nu dimper ner ett antal laxar extra i lönekuvertet så blir jag nervöst stressad och ivirig samtidigt. Jag kommer på typ 100 grejer jag vill ha och "behöver" (en ny bra webb-cam, skor x 3(finskor, stövlar och bara några onödigt snygga som piggar upp)nya jeans, en färganalys, en fönborste, en vårjacka etc. etc. Jag har lyckats sätta över överflödet på ett sparkonto men har inget som direkt motiverar mig att spara dem. Vad ska jag spara till liksom? En resa? Var, när, hur, med vem? Hur gör man när man sparar?

4 kommentarer

Lovelyn

27 Feb 2008 23:55

Det är en av få frågor som jag inte har ett svar på. Jag har ingen aning om hur man sparar. Jag beundrar folk som bara "Ah men jag jobbade extra i ett år och levde jättesnålt och nu ska jag åka jorden runt".
"Vad kul" svarar jag och tänker på att jag köper allt som kostar över 4000 på avbetalning och aldrig har sparat till någonting.

Emelie

28 Feb 2008 08:10

Spara vad är det? ;-)
Jag håller med lovelyn att de som "jobbade extra och levde snålt" är beundrandsvärda. Hur gör man? Alla har ju ändå utgifter. Du får helt enkelt komma på någon lösning på vad du ska köpa. Kolla vad du behöver allra mest? Kan man använda samma sak till två olika saker? Själv så försöker jag komma omkring det utsatta pris på en sak för att få det billigaste.

Anonym

28 Feb 2008 17:33

Vad skönt att höra att fler funkar som jag med sparande! Tror jag tänker på pengar som något som ska användas och inte stoppas undan i något fack. En kille jag dejtade nyligen blev helt chockad när jag sa att jag inte hade några besparingar. Tydligen hade han så mycket undanstoppat att en jorden-runt-resa inte var några problem. Men jag ska kanske ändå gå till banken och ta ett snack med dem. Kan nog va bra med en liten buffert ändå!

Emelie

29 Feb 2008 09:52

Haha! Det är många som har stålar undanstoppat. För mig har det varit en bonus lyx som jag aldrig haft. Inte ens sen barnsben. Jag anser att vi lever i nuet och inte i framtiden. Framtiden blir vad vi gör utav nuet. Vem vet om man får en möjlighet att göra av med de undanstoppade pengarna?

Kommentera

Publiceras ej