Mitt första pressmeddelande var en stor utmaning. Att överhuvudtaget tänka journalistiskt är en ny grej som jag inte behärskar än. Jag hittade iallafall snabbt olika vinklar till nyheter som tydligen alltid, alltid måste backas upp av statistik och siffror. Trodde det skulle vara skittrist att kolla statistik men när man såg olika trender i statistiken och insåg att de kunde användas för att bygga min pressrealease så blev det roligare.

Vi gick från att ha en ganska tråkig nyhet till att få en som jag själv och många jag känner skulle hajat till över. Det handlar om formulera om, och mycket att skriva bra citat. Att talesmän med viss makt, som t.ex. läkare "oroar sig" eller varnar för saker är alltid bra.  Det var iallafall för en pro-bonokund och handlade om brännskadade barn, vilket gjorde att det kändes lite mer angeläget. Fast jag hade nog inte brytt mig om det var en superkommersiell grej heller, bara kul att utmanas på nya sätt. 

När jag var trött på pressmeddelandet tog jag ett litet jobb emellan som gick ut på att plasta och spirala in sju häften om medieträning. Jag tjuvläste dem samtidigt såklart och lärde mig en del. T.ex. hur man ska hantera journalister som ringer oväntat.

Idag ska jag skriva ett nytt pressmedelande och pyssla med utskick av intressanta varor.

Kommentera

Publiceras ej