Feststrategi och tankar om alkohol

Det kan vara jobbigt när man är på väg mot ett mål och saker man inte själv styr över kommer ”i vägen”. Det är då man måste ha en strategi, en strategi som man vet att man kan hålla.

 

Feststrategi – köra helfart dagen efter


Jag var på fest i helgen, en 35-årsfest med mycket drinkar, god mat, födelsedagstårta och allt som hör till. Min strategi var dels att dricka rött vin istället för vitt eftersom jag dricker det långsammare än vitt, men den mer betydande delen av strategin var att köra helfart dagen efter vilket jag har gjort idag - hela dagen! När man kör helfart – vilket jag tidigare gjort i 7 veckor – så dricker man Xtravaganzas soppor eller shakes tre gånger per dag, man får då i sig ca 500 kcalorier, samt alla näringsämnen som kroppen behöver under en dag.

Under festkvällen fick jag i mig betydligt fler kcalorier genom alkoholen och maten än jag får en ”vanlig dag” så att ”ta en helfart” dagen efter kändes som en lysande strategi eftersom mina bakfylledagar normalt brukar innebära en massa småätande och tanklöst intagande (hjärnan är rätt slö dagen efter) av inte så nyttiga eller näringsrika livsmedel (chips är en favorit, choklad en annan).

 

Utvärdering av strategin


Jag hade roligt på festen och jag behövde inte låta bli att äta något speciellt, jag kunde möjligen ha nöjt mig med lite färre drinkar. Om jag gått hem lite tidigare så hade jag antagligen skippat en del onödiga drink-kcalorier, fått en bättre sömn och mått lite bättre idag. Eftersom jag inte är van vid helfart så är jag nu fullkomligt dränerad på energi och ska lägga mig tidigt. Jag tror ändå att detta är en strategi jag kommer att använda mig av vid nästa större festtillfälle men jag kommer då att skippa drinkarna och bara dricka rött vin (max 1 flaska per kväll).

 

 

 

 

 

Tankar på vitt år


Satt bredvid en trevlig killkompis på festen och kom in på samtalsämnen som hälsa, alkohol och träning. Han berättade då om en kompis till honom som velat satsa på att leva sundare och få bättre träningsresultat och därför skippat alkohol helt i 10 år (!). Detta gjorde mig väldigt inspirerad och jag känner kanske för att prova det i ett år (kom igen, någon måtta får det väl vara!;). Tills vidare så nöjer jag mig med att dricka max en gång/mån.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0