Ojdå och Iso-dieten!

När man har roligt så tänker man inte alltid på vad man stoppar/häller i sig eller på vad det gör med kroppen (läs vikten!) när man gör det. under min 4,5 veckor långa semester blev det till exempel mycket grillfester, bag-in-box, många tuborg på Roskilde, midnatts-cheesburgare på Mc D och fantastiskt hembakat/hemlagat bröd och rabarberpaj när jag bodde hos C.

Idag skulle jag dra på mig mina jeans i storleken jag hade lite innan min totala viktminskning men tji fick jag, de gick inte att knäppa, odjå! Har konstaterat 7 kg uppgång sen min flytt upp till Stockholm i mars och det är så klart ganska skrämmande. Men nu är det inget att göra utom att ta tag i det! Denna vecka har jag börjat äta enligt Iso-dieten vilket passar mig bra. Jag kommer att fortsätta med det till jag gått ner det jag vill.

En typisk Iso-dag kan se ut så här:

Frukost: 2 ägg (kokta eller äggröra stekt i pyttelite fett) 1 portion fiberhavregrynsgröt med 1-2 msk linfrön i samt frusna blåbär/hallon nerrörda i gröten

Mellanmål: 1 äpple och några nötter

Lunch: Tonfisksallad gjord på 1 burk tonfisk i vatten, 100 g sojabönor, 100 g majskorn (obs! utan socker, kolla innehåll) 1 tomat i bitar, lite blomkål, 1/2 avokado, 1 msk olivolja och 2 msk vinäger

Mellanmål: 100 g kesella (1%) med hallon eller blåbär i

Middag: Biffar gjorda på nötfärs eller quorn-sojafärs med sallad till

Fakta om Iso-dieten

Isodieten bygger på att man ska äta så isokaloriskt som möjligt vilket betyder att man fördelar energin jämt mellan de olika näringsämnena kolhydrater, fett och protein. Kosten ska alltså bestå av 33% kolhydrater, 33% fett och 33% protein tillsammans med grönsaker. Den isokaloriska fördelningen sätter fart på förbränningen och detta kombinerat med att kaloriintaget begränsas till 1600 kcal per dag sägs ge en viktminskning på 1 kilo i veckan. För att inte riskera att bli hungrig rekommenderas 5 mål mat om dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0