Italienskt julbord

Det är sant att italienarna gillar pasta. De äter pasta nästan varje dag, de älskar att prata om hur man gör sin egen pasta och i vilka olika varianter man kan göra den. MEN, den stora skillnaden mellan vårt pastaätande (eller ska jag kanske skriva frossande?) och deras är att de främst äter pasta till förrätt dvs. som EN av rätterna. Det innebär att det aldrig är några mängder det är tal om. Huvudrätten består oftast av en bit kött eller kyckling och till det grönsaker, t.ex. ugnsstekta. Till efterrätt är det frukt och ost som gäller. Man dricker dagligen vin till maten, men det är aldrig några mängder här heller. Ingen blir full eller så, vinet är mer en del av smakupplevelsen. Som mest drack jag tre glas till en måltid och det var små dricksglas.

Det jag gjort och låtit bli att göra som skulle kunna ge utslag på vågen och flytta ut måttbandsstrecket är:

* Julgodis medtaget från Sverige (kola, pepparkakor, småkakor)
* Bristen på motion (jag har endast gått lite promenader)
* Bröd, vitt med ost på morgonen och ibland till maten

Men som tur är så har jag inte märkt av någon skillnad. Jag håller mig på mina 11 kilos nedgång och trivs bättre än någonsin med min kropp.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0