Mitt liv som nybliven ätare

Nu äter jag igen, yihoo! Jag har gått från helfart till "halvfart" vilket jag kommer att fortsätta med fram till att jag känner mig helt nöjd med min vikt, har några kilo kvar.

Halvfart innebär framförallt begränsning av kolhydrater och fett. Man äter 6 ggr om dagen men ganska små portioner med protein samt grova och vattenrika grönsaker, totalt ca 1400 kcal om dagen (kan ökas beroende på hur mycket man tränar och rör sig).

I andra metoder som GI och LCHF så får man äta obegränsat med grönsaker och protein. Tanken är då att grönsaker innehåller så pass lite kcalorier att det är lugnt att äta sig mätt på dem och att protein ger så mycket mättnadskänsla att man ändå inte orkar äta någon större mängd. Jag har därför funderat på varför Xtravaganza har en begränsning av framförallt grönsaker!? På förra mötet frågade jag och fick svaret att man inte vill tänja ut magsäcken för mycket efter en viktminskning,  i olika situationer kanske inte grönsaker finns i obegränsad mängd och är man då van vid att äta stora mängder frestas man att äta sig mätt på annat. Det svaret räckte bra för mig. Kroppen behöver inte stora mängder mat om man inte håller på med mycket hård fysisk träning. I mitt stillasittande jobb behöver jag det defintivt inte.

Ikväll är det sista mötet detta året, känns bra med ett sista möte innan jul! I nästa vecka har jag bokat in en egen träff med min hälsokocoach inför resan till Italien och julen, kan behövas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0