För alla oss som är nördigt förtjusta i att se våra favvofilmer på stor duk så är Cinemateket ett måste. Det är alltid lika spännande och kul att se vad som valts ut inför kommande termin. Här får ni ett litet urval av vad som bjuds i Malmö i vår:

Milos Forman - Med tanke på den här mannens repertoar av klassiker som Gökboet, Hair och Amadeus så är åtminstone jag nyfiken på resten av hans alster. Jag har alltid velat se Det brinner min sköna vilken censurförbjöds pga. att den ansågs driva med arbetarklassen vilket ledde till att tjeckiska Forman fortsatte sin karriär i USA. Ett urval bestående av 11 av hans filmer bla ovanstående men även Man on the Moon och Larry Flint visas på biograf Spegeln i vår.

Lars Von Trier - Han må vara aningen snedvriden, eventuellt bipolär och pervers. Hans senaste film Antichrist som blev mycket uppmärksammad bla. för sitt blodiga och obscena innehåll har enligt rykte lett till att flera av hans vänner sagt upp bekantskapen med honom(!?). Trots detta så har han gjort några av mina absoluta favoriter: Dancer in the Dark, Breaking the Waves, Idioterna och Riket I & II som jag med bultande hjärta och andäktig förväntan kommer sätta mig i biosalongen för att åter bevittna i vår.

 

På Begäran - I vår visas Alien på stor duk. Behöver jag säga mer?

 


 



Kommentera

Publiceras ej