Usch nu har jag kommit till det oundvikliga, jag måste lägga av med cigaretterna - igen! Jag har varit något av en periodare när det kommer till rökning, har haft uppehåll på mer än 3 år och egentligen aldrig varit någon storrökare. Att ta en cigarett någon gång ibland har tidvis inneburit en form av livskvalitet som jag velat unna mig, men att ta 10 cig på en kväll är bara skit, man känner sig så förgiftad! Det stora problemet är att rökning är en så grymt social grej, umgås man med folk som röker så är det ganska svårt att låta bli. Det är ju bara så trevligt och mysigt!! 


Här är mina 10 starkaste skäl för att lägga ner helt!

1. Ens lungor ruttnar långsamt bort av rökning, jag har sett bilder och filmer och det är riktigt läskigt! Det skapas ett klimat i lungorna av att inandas röken som orsakar en äcklig sumpighet i dem.

2. På sikt får man gula tänder, naglar och fingrar. (Många äldre människor jag arbetat med inom vården har varit avskräckande exempel på detta).

3. Man får med tiden oklädsamma rynkor runt munnen....

4. ....liksom glåmig, snabbt åldrande hud.

5. Konditionen blir sämre.

6. Beroendet blir bara värre och värre för varje cigarett och beroendet efter nikotin kan likställas med det efter heroin. Det är med andra ord väääldigt starkt!

7. Sångrösten blir sämre, klangen ostadigare och inte lika klar.

8. Jag känner mig lite äcklig och ofräsch när jag röker eller när jag rökt.

10. Många som rökt länge får en unken, gammal andedräkt som inte går att få bort med tandkräm, munskölj eller  annat. 

Andra skäl från olika "skrämselpropaganda"- sidor som t.ex. No smoking generation:

Många av de som börjar röka i ung ålder kommer att dö i förtid på grund av sin rökning. I genomsnitt dör varannan rökare av sitt tobaksbruk. 

Kvinnor blir sjukare fortare än män och den rökrelaterade sjukdomen KOL (Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom) är en typisk kvinnosjukdom.

Kol är en förfärlig sjukdom.
  

3 kommentarer

Anonym

26 Jul 2007 20:37

Det mest avtändande en kvinna kan göra, är att röka.

Selma

26 Jul 2007 23:02

Okej tack för feed-backen eller nåt. Men vem är du förresten? Om du ska använda en personlig åsikt som ett faktum så kan du ju stå för den genom att underteckna med ditt namn!

Micke Montana

27 Jul 2007 15:54

Det mest avtändande en man kan göra är att fälla kommentarer anonymt om kvinnor, dvs inte stå för sina åsikter...

Kommentera

Publiceras ej