Igår fick jag hänga med några duktiga konsulter från byrån på en medieträning. Detta går ut på att förbereda en grupp människor i ett företag för kontakt med media. Detta är speciellt viktigt om företaget fått negativ press eller förekommit på ett ofördelaktigt sätt i media redan. Det är lätt att bli överumplad när en journalist ringer eller om man -hemska tanke - skulle ställas framför en kamera. Därför är det viktigt att man tränats i vad som är lämpligt att säga och fått lära sig lite om hur journalister tänker.

Att det finns sjuhelsikes charmiga, provocerande, inställsamma och duktiga journalister som ser till att locka fram de svar de vill ha för att kunna publicera sin nyhet är ju inte ovanligt. Ibland glömmer man bort att journalister förutom att granska och berätta även har som jobb att sälja. De vill få fram en uppseendeväckande rubrik,  bygga sitt eget varumärke och framför allt sälja lösnummer. Det vill säga måste de twista till sanningen lite för att lyckas sälja så gör de det.

Min uppgift var att sköta kameran när de stackars deltagarna intervjuades av vår skickliga konsult, som försökte med alla möjliga tricks för att få dem av banan. En del var mest rädda för kameran som var en stor old school variant (hehe kände mig lite mäktig bakom den).  Det gick hur som helst  fort framåt för dem och när dagen var slut skulle samtliga kunna vara med i kvällsnyheterna på vilken stor kanal som helst. Imponerande!

1 kommentarer

C

10 Dec 2008 13:32

Det lät himla kul o intressant, hade också velat var med.

Kommentera

Publiceras ej