Precis, då ska vi äntligen göra ett litet försök här att definiera vad det är jag hållt på med i snart 10 veckor. Vad är PR egentligen och hur sjutton skiljer sig PR från reklam? Är det inte samma sak? Eller? Min syrra som är väldigt påläst på många områden visste inte riktigt "PR är Samantha för mig" sa hon. Jag blev förvånad över att detta påstående kom ut ur denna unga, intelektuella kvinnas mun. Kära nån vad vi är Sex-and-the-city-influerade! Men visst håller Samantha på med PR, det lilla man nu får se av hennes jobb jämfört med hennes sexliv (inget ont om Sam, hon e för härlig ju).


PR är ett ofta missförstått och missbrukat ord. I uppslagsboken har ordet en väldigt bred definition men jag ska med hjälp av byråns definition försöka klargöra lite vad det handlar om.

Allmän definition

Planerad kommunikation med allmäna målgrupper som kan påverka ett företags förutsättningar. Den allmäna betydelsen i media t.ex är att det är något man gör för att få uppmärksamhet för en vara, tjänst, företag eller en fråga.

PR i mer vardaglig betydelse

Men PR handlar även om företagets kommunikation med interna och externa intressenter som ska bidra till att företaget når sina mål. Att upperätthålla relationer samt påverka och/eller förstärka attityder och beteenden hos målgrupper med betydelse för ett företags, en organisations eller en myndighets syften.


Skillanden mellan PR och Reklam

PR jämförs ofta med reklam, men där reklamen använder sig av köpt annonsutrymme kommunicerar PR-utövaren på redaktionellt utrymme - ofta via en oberoende tredje part (journalist, nyhetsredaktör, bloggare). I mediesammanhang innebär detta att PR-budskap måste ha ett allmänintresse och PR-aktiviteter ett nyhetsvärde.

Kommentar - Något jag fått göra på byrån är att kolla hur mycket press en viss PR-kampanj gett och jämfört detta med vad en annons skulle ha kostat. Om det skrivs en helsida om en produkt vi gjort PR för, vad motsvarar då det i annonspengar för kunden? Vissa menar att PR är värt mycket mer än reklam men det är inget som går att bevisa.

2 kommentarer

Sara

14 Dec 2008 16:27

Mycket interessant :)

MissLina

15 Dec 2008 12:02

Sara! Jag har velat kommentera i din blogg några gånger. Men jag vet inte hur jag ska göra? Tycker du syr så fina kläder till Leo, jättesöta och mysiga.

Kommentera

Publiceras ej