Besatt (The Excorcism of Emily Rose) 2005
Regi: Scott Derickssen

Exorcisten (The Exorcist) 1973
Regi: William Friedkin

Blev vettskrämd av filmen Exorcisten när jag såg den i ensamhet för något år sedan. Den hemsökte mig och jag sov med tänd lampa långt efteråt. Besatt var för mig något mildare och lättare att se även om många scener är riktigt ruggiga. Eftersom de har många likande element så bestämde jag mig för att jämföra dem rakt av.

Likheter mellan Besatt och Exorcisten

Båda handlar om en ung tjej som blir besatt
Båda tjejerna har mer än en demon i sig
Båda innehåller en präst som har viss auktoriet över andeväsnen
Båda utspelar sig på 70-talet

Skillnader

Besatt utspelar sig i flera olika miljöer än Exorcisten. Det är en rättegångsfilm med tillbakablickar medan Exorcisten följer nutid. Regan blir befriad från demonerna på slutet medan Emily dödats av dem redan från början. Antalet dödsfall till följd av demoner är fler i Exorcisten (vaktmästaren och de båda prästerna, I Besatt dör Emily själv och Doktorn "blir påkörd av en bil"). Demonerna är tydligare i Exorcisten, de har intagit flickan Regan helt och det finns inte ett spår av henne kvar. I besatt är Emily medveten och "sig själv" i perioder. Demonerna i Exorcisten är både mer våldsamma och perversa. De svär, använder könsord och gör obscena saker med Regan. I Besatt är demonerna lite lugnare och deras våld riktar sig nästan uteslutande mot Emily.

Den största och viktigaste skillnaden mellan filmerna är att Besatt slutar med en upprättelse. Det goda segrar trots allt. I Exorcisten är det mörkret som råder och segrar.

2 kommentarer

Micke Montana

24 Jul 2008 15:11

...fast segrar det goda egentligen? Tja, kanske, med tanke på att Emily sjäv gör ett aktivt val som blir avgörande (ska inte berätta för mycket för den som eventuellt tänker se den). Exorcisten är hursomhelst också den väldigt välgjord, men effekterna är bitvis lite väl spektakulära, i synnerhet i den (ö)kända trappscenen med Regans "spindelgång", eller huvudet som roterar ett helt varv... För mig som tror en andlig verklighet är filmerna hursomhelst något mer än bara nervkittlande och underhållande skräckisar. De påminner om en realitet vars existens inte så många har anammat... Även om de är rätt så hollywoodska och blir lite tramsiga emellanåt, så rymmer de båda sina poänger.



Rekommenderas varmt!

MissLinisen

29 Jul 2008 19:10

Jag tycker ändå att det goda segrar eftersom Emilys historia blir berättad trots en massa demoniska motgångar. Prästen överlever och försvarsadvokaten genomgår en moralisk förändring till det bättre.

Kommentera

Publiceras ej