PR-världen är en ny värld av en massa nya uttryck som folk slänger sig med som att de pratade om vad de ska äta till middag. Jag befinner mig i en labyrint av frågetecken inför allt nytt men tycker det är tillräckligt spännande för att vilja ta reda på vad det är.

Igår kom uttrycket CSR upp. CSR står för: Corporate Social Responsibility.

Detta handlar om ett företags samhällsansvar och medborgaransvar i flera avseenden och kan delas in i tre huvudsakliga områden.

1. Företagets etiska ansvar uppförande kod "code of conduct" handlar om mänskliga rättigheter, fabrikskontroll och produktansvar

2. Företagets miljömässiga ansvar - Detta handlar om att företaget agerar på ett sätt som är långsiktigt hållbart ur miljösynpunkt. Att man som företag säkerställer  företaget, kundernas och underleverantörernas medvetenhet om hur vi påverkar miljön, att företaget utnyttjar resurser på ett effektivt och hållbart sätt, att produkterna inte är farliga och att de når konsumenterna på ett så miljövänligt sätt som möjligt.

3. Företagets sociala ansvar - Handlar om mångfald och jämstälddhet, nöjda medarbetare och samhällsengagemang.

CSR är ett vitt begrepp och man betonar olika saker i olika länder. I Finland betonar man t.ex biobränslen och utveckling av energisnåla lösningar medan man i frankrike mer pysslar med arbetsförhållanden och livsmedelskvalitet.  I Sverige talar man mycket om företagets hållbarhet. För att vara ett hållbart företag måste man tänka på ovanstående tre aspekter. Ur PR-synpunkt så handlar det ju om att hjälpa ett företag eller organisation att ta tag i sin CSR och därigenom både öka sin vinst och anseende..

3 kommentarer

Mowa

16 Oct 2008 11:24

Vilken jättebra idé att blogga om vad du lär dig på praktikplatsen. Eftersom jag vill göra nästa praktik på PR-byrå så kommer jag slaviskt att följa din blogg.

Jag skriver om digital marknadsföring på min nya blogg, Caravitae.blogspot.com.

Jag är lite osäker på vad jag får dela med mig av och inte så än så länge blir det nog lite luddiga inlägg.

Lina

16 Oct 2008 13:53

Vad roligt att du hittat hit och vill läsa! Jag ska kolla in din blogg också. Ja, det kan vara ett problem här med att det är mycket sekretess, det blir lite mer allmänt om PR bara.. :)

Lina

16 Oct 2008 13:55

Mowa: jag tror btw att du skulle passa utmärkt på en PR-byrå! Du har ju samhällsengagemanget och dessutom talets gåva vilka båda är mkt bra att ha här.

Kommentera

Publiceras ej