Gillar verkligen inte  Hemmakväll före detta Videomix, före detta Kungsan efter allt dåligt jag fått höra om dem (ska skriva ett inlägg om det snart). Men då de dominerar halva stan och jag var för lat för att ta mig till Nöjesmagasinet vid Värnhem så gick jag dit för att låta lillsyrran få välja en present till sin 17-årsdag.

Hon valde två dansfilmer, den med Julia Styles "Save the last dance" tror jag den heter. Handling i korthet: Styles blir ihop med en svart kille, lär sig dansa lite hiphop och kommer in på Juliard. Syrran försökte sedan övertyga mig om att Dirty Dancing 2 är bättre än Dirty Dancing 1. Vad är det med kidsen idag? De kan inte skilja på klassiker och kalkoner!? Andra födda på 80 - och 90-talet kan till och med kläcka ur sig att de nya Star Wars filmerna är bättre än de gamla!?  

Själv kunde jag inte stå emot utan valde tre favoriter för 199kr:

Gökboet (One flew over the cuckoo´s nest 1975)
Regi: Milos Forman
Huvudroll: Jack Nicholsson

Ett mästerverk där Jack istället för att avtjäna sitt straff på kåken hamnar på ett mentalsjukhus som styrs med järnhand av den iskalla Nurse Ratched.

The Crow (1994)
Regi: Alex Proyas
Huvudroll: Brandon Lee

En brutalt mördad man som även fått bevittna våldtäkt och mord på sin älskade kommer tillbaka för att hämnas. Filmen blev lite lätt mytomspunnen då Brandon Lee blev skjuten under inspelning och avled.

Gilbert Grape (What´s eating Gilbert Grape 1993)
Regi: Lasse Hallström
Huvudroll: Johnny Depp
Grym biroll: Leonardo DiCaprio (som utvecklingstörd lillebror)

I det sömniga lilla amerikanska sydsamhället bor den uttråkade Gilbert med sin feta mor och utvecklingsstörda bror. Hans värld skakas om i grunden då den charmiga och världsvana Becky (Juliette Lewis) kommer förbi för att tillbringa sommaren.

Ser fram emot många sköna filmkvällar i höst!

Kommentera

Publiceras ej