Requiem for a Dream (2000)
Regi: Darren Aronofsky

Requiem betyder själamässa. Själamässa för en dröm? Jag vet inte riktigt om man kan översätta det så. Måste erkänna att jag tänkte rätt mycket på hur snyggt allt var och hur snygga alla var i början. Det är svårt att fatta att Jennifer Connoley är 31 när hon spelar rollen. Hon ser verkligen ut som den tonåring hon spelar och är mycket övertygande i sin roll. Jared Letho dör man ju inte av att titta på heller direkt eller Marion Wayans för den delen. Men efter ett litet tag slutar jag att tänka på utseenden och koola effekter och filmens allvar hinner ikapp mig. Jag dras med i den snabbt nedåtgående spiral som huvudpersonerna hamnar i och i slutet av filmen så finns det inte ett livsöde kvar som jag hade önskat ens min värsta ovän. Det är så tragiskt och jobbigt att se en del av det som händer huvudpersonerna att man vill gråta, spy eller helst både och samtidigt. Tre personers olika typer av missbruk visas och det är varken någon glorifierande drogpropaganda eller något slags worst case scenario över vad som kan hända om du håller på med droger. Det är snarare en beskrivning av vad som är mycket sannolikt att hända när du tappar kontrollen över skiten, vilket du förr eller senare kommer att göra.

2 kommentarer

sis

10 Aug 2009 23:12

Du borde se tv-serien "Breaking Bad", en märklig mörk komedi om ett geni som bara lyckas bli kemilärare som börjar göra Crystal Meth och alla problem som uppstår inblandad i knarkindustrin i New Mexico.

Micke Montana

11 Aug 2009 08:30

Hittills den mest trovärdiga film jag sett om missbrukets helvete och hur det slår blint mot alla ålderskategorier och människotyper. Inför knarket är vi alla lik.

Kommentera

Publiceras ej